Chronische pijn

pain_cloud  

Veel mensen krijgen ermee te maken, chronische pijn. Wanneer is pijn nou echt chronisch? Kun je ermee leren omgaan en kun je het een plaats geven als de artsen je vertellen dat je er mee ‘moet leren leven’? Dit is voor iedereen anders en verschilt per situatie. Dat maakt het een moeilijk onderwerp om zomaar in een hokje neer te zetten en dat ga ik doormiddel van deze blog ook niet proberen. Ik wil wel aandacht besteden aan het omgaan met chronische pijn in welke vorm dan ook.

Ongeveer 10 jaar geleden kreeg ik pijnklachten en deze klachten zijn nooit meer helemaal weg gegaan. Wel zijn deze klachten soms wat minder of helemaal niet aanwezig maar ze komen altijd terug. Bijvoorbeeld als ik ziek ben, niet genoeg slaap, mezelf overbelast en wanneer het koud is. Het kan ook ineens komen opzetten zonder duidelijke reden. Omdat het zo onvoorspelbaar kan zijn is het soms moeilijk om (hoe lang je het ook hebt) ermee om te gaan en ik wil graag een aantal van mijn tips met jullie delen:

1. Accepteer de pijn. Ga niet denken dat je geen pijn wilt of dat het je totaal niet uit komt op dat moment. Het heeft geen zin want de pijn die is er en die zal er niet voor niets zijn. Accepteer dat het er is en geef hier ook aandacht aan.

2. Luister naar je lichaam. Als je moe bent ga dan slapen en als je ziek wordt rust dan uit. Dit is heel belangrijk, je lichaam geeft deze signalen niet voor niets af en als je al een mindere gezondheid hebt en je walst er over heen dan kun je de prijs gaan betalen en dat betekend vaak het hebben van (meer) pijn.

3. Neem een warme douche of een warm bad. Dit ontspant de spieren en geeft je lichaam rust. Probeer hierbij ook niet teveel te gaan nadenken waardoor je gaat piekeren want stress is niet goed voor het terugdringen van je chronische pijn. Zorg ervoor dat je helemaal kunt ontspannen en gun jezelf dit ook.

4. Een trucje dat ik in een youtube video heb gezien is het inademen door je neus en tijdens het inademen tot drie tellen dan rustig uitademen door je mond.  (tot drie tellen bij uitademen mag ook, net wat jij prettig vind)
Zeker bij heftige pijnscheuten kan dit je goed afleiding geven en richt je je even op iets anders waardoor de pijn niet je volle aandacht krijgt en je het beter kunt opvangen. Ik heb het uitgeprobeerd en voor mij werkt het heel goed.

5. Tijgerbalsem, smeer hiervan een beetje op pijnlijke spieren of gewrichten. Warme of koude tijgerbalsem net waar jij de voorkeur voor hebt. Dit verdooft de pijnlijke plek een beetje waardoor het wat verlichting geeft. Smeer hier niet teveel van op want dan kan het gaan branden!

6. Koop een elektrische deken. Als je net als ik een koukleum bent en je hebt vaak pijn als je in bed ligt dan zorgt zo’n warme deken voor ontspanning van je spieren (eigenlijk hele lichaam) waardoor je net wat comfortabeler ligt en makkelijker in slaap kan komen ondanks de pijn.

7. Bij buikpijn kan een kop warme thee verlichtend werken of een warme kruik. Bij buikkramp helpt het je darmen ontspannen en de pijn verlichten. (voor mij werkt het)

8. Doe niet te zuinig met warme kleren in de winter! Het klinkt ouderwets maar kleed je goed warm aan. Moet je een stukje fietsen heel vroeg in de ochtend? Doe een legging aan onder je broek en een dikke sjaal om! Zeker als je stil zit in een rolstoel zijn koude spieren het laatste wat je wilt en dit kan ook weer pijn veroorzaken.

9. Verdeel je energie goed over je dag. Zeker als je weet dat je meer pijn gaat krijgen bij bepaalde activiteiten of je voelt de pijn in de ochtend al opkomen. Neem op tijd rust en (ik val in herhaling) luister naar je lichaam. Het is niet zo dat nu je hele schema in duigen valt maar je moet wat meer pauze nemen en misschien een beetje schuiven in je planning. Morgen is er weer een dag!

10. Maak goede afspraken met je arts en plan een afspraak in als je ergens mee zit of iets wilt bespreken! Zorg dat je arts op de hoogte is van jouw ziekte en klachten. Het is niet verkeerd om (als je in gesprek bent met je arts) af en toe wat meer persoonlijke dingen te vertellen over bijvoorbeeld je werk of kinderen. Je arts heeft dan een goed plaatje van wie JIJ bent en kan dan beter met je meedenken en jou zo beter helpen!

Ik hoop dat ik een aantal tips heb kunnen delen waar jullie gebruik van kunnen maken. Natuurlijk zijn deze tips soms niet genoeg en ook voor mij niet. maar hopelijk kunnen deze tips je helpen bij het omgaan met en of verlichten van jouw chronische pijn naast het gebruik van de jouw (pijn) medicatie en afspraken met je arts.

Het hebben van pijn dwingt je om elke dag weer na te denken over hoe je de dag in gaat delen en waar je je energie aan wilt besteden. De pijn kan ook zo heftig zijn dat je bij het wakker worden al bedenkt hoe je jezelf de dag door gaat helpen waardoor je tegen de dagen op gaat zien. Het hebben van chronische pijn is niet niets en het is goed om hier over te praten en je omgeving te laten weten hoe dit voor jou voelt en wat voor invloed dit op jouw leven heeft.

Als het gaat om je sociale leven kan het heel moeilijk zijn om hier een weg in te vinden. Je zult vaker afspraken moeten plannen op het moment zelf of sneller iets afzeggen omdat je pijn hebt. Het belangrijkste is dat je hier open en eerlijk over blijft en dan ook naar jezelf toe! Jij kan er niets aan doen dat het gebeurd en je lichaam heeft meer rust nodig dus voel je hier niet schuldig over en weet ook dat dit niet nodig is. Echte vrienden die weten dat je niet voor de grap een afspraak af zegt en je kan ook met hun afspraken maken over hoe je het anders kunt doen.

bijvoorbeeld bij een verjaardag. Als het voor jou te druk is of je hebt op dat moment teveel pijn om naar de verjaardag te gaan dan ga je een keer apart of je laat diegene een keer bij jou komen en dan vieren jullie het alsnog samen! Het is dan misschien net even anders maar met een beetje creatief denken kun je heel veel dingen nog wel blijven doen.

Het maakt natuurlijk niet goed dat je soms gewoon wil leven zoals ieder ander en ook gewoon een volle dag en een drukke agenda zou willen hebben. Maar probeer het voor jezelf wat makkelijker te maken en te accepteren dat het bij jou net even wat anders gaat. Dit klinkt simpel maar ik weet als geen ander hoe moeilijk het is. Zelf heb ik hier nog heel vaak moeite mee maar ik heb wel geleerd om te leven naar mijn ‘eigen kunnen’ en daarmee tevreden te zijn. Ik hoop dat dit voor jou ook gaat lukken.

Bron afbeelding

2 gedachten over “Chronische pijn”

  1. Het wat stom dat ik deze post niet eerder heb gezien. Anders had ik wel gevraagd of we er iets van mochten delen op onze website of Instagram pagina; zulke goede tips!

    Zou je de tips misschien zelf willen delen onder het topic “chronische pijn” op onze Brave Talk pagina? Als je even een gebruikersnaam aanmaakt, kun je zo een reactie plaatsen onder mijn eigen lijstje van tips. Zou heel goed aansluiten!

    Liefs en sterkte met de chronische pijn -dat blijft hoe dan ook een pittige strijd-

    1. Dankjewel voor het compliment! Ik ben blij dat anderen hier ook wat aan kunnen hebben!! Je mag hem alsnog wel delen hoor via je website of instagram pagina. Geen probleem, alleen maar leuk! Ik zal morgen kijken of ik hem ook bij jullie op de site kan delen in het topic 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *